De passagier moet uiteindelijk alles tegelijkertijd kunnen doen, is het
streven van Schiphol. Dus inchecken, bagage afleveren, paspoort scannen en
een veiligheidscontrole ineen. Dat is geen toekomstmuziek, verzekert Birgit
Otto, bij Schiphol verantwoordelijk voor de passagiersdiensten. Er bestaan
bijvoorbeeld al scanners die schoenen doorlichten van mensen die ergens
staan te wachten. Of een vingerscan die gelijk kijkt of iemand niet twee
dagen daarvoor met zijn vingers aan de explosieven heeft gezeten. Maar het
duurt nog vele jaren voordat het zover is, moet Otto toegeven.
En vliegen wordt ondertussen steeds minder leuk. Sinds de
terroristische aanslagen in de Verenigde Staten in 2001 komen er steeds
nieuwe veiligheidsmaatregelen bij, vaak met nog langere wachtrijen tot
gevolg. Iemand die nu vanaf Schiphol naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten
vliegt, staat eerst bij de paspoortcontrole in de rij en vervolgens nog een
keer bij de gate. Daar moet hij door de veiligheidspoortjes en wordt
gevraagd wie zijn koffer heeft ingepakt. Bij grote drukte is een rij bij de
incheckzuilen in de vertrekhal geen uitzondering.
Schiphol is daarom een omvangrijk programma begonnen om het de passagier
makkelijker te maken. "De passagier heeft liever met leuke dingen te
maken dan met stress en lange rijen. Mensen moeten denken: jeetje, ik hoef
niet meer uren van tevoren aanwezig te zijn, maar kan gewoon twee uur gaan
winkelen”, zei Otto tegen Z24. "In de toekomst laat je je koffer
vallen bij het afgiftepunt en je gaat koffiedrinken, winkelen of neemt een
massage."
Het blijft de vraag of de rijen uiteindelijk helemaal verdwijnen. Het
antwoord daarop is niet eenvoudig, verklaarde Otto. Voorlopig zullen rijen
normaal blijven op Schiphol. "Mensen begrijpen wel dat ze soms ergens
in de rij moeten staan. Het gaat erom dat de rijen acceptabel zijn."
Stap voor stap introduceert Schiphol nieuwe technologieën die de passagier in
staat stellen zelf van alles te doen en lange rijen waar veel mogelijk te
vermijden. Het begon enkele jaren geleden met de incheckzuilen, die in
plaats kwamen van de balies. De zuilen maakten het mogelijk om in een paar
stappen zelfstandig in te checken. Overigens stelt KLM zijn passagiers in
staat om in te checken via hun mobiele telefoon.
Dan zit je nog wel met je bagage, die nu nog bij een aparte balie moet worden
ingeleverd bij een grondstewardess. Ook daar komt echter een einde aan. ''We
werken met een prototype van een apparaat, waar de passagier zelf zijn
koffer kan deponeren '', lichtte Otto toe. Dit prototype staat al op de
luchthaven, maar is nog niet bedoeld voor echte reizigers. "We werken
met virtuele passagiers en vluchten. Als alles goed gaat, vindt er volgend
jaar een proef plaats."
Om de paspoortcontrole te vergemakkelijken, zijn Schiphol en de
marechaussee een proef begonnen waarbij de reiziger zijn eigen
identiteitsbewijs kan scannen. De gegevens van het paspoort verschijnen
vervolgens bij een beambte van de marechaussee, die in een oogopslag kan
zien of iemand zonder problemen de grens mag passeren. Als het systeem goed
werkt, zullen de rijen slinken, verwacht Otto. Helaas haperde de zuil
donderdag tijdens een demonstratie. Tot twee keer toe verscheen er een groot
rood kruis in beeld, een teken dat de scan was mislukt. Het is maar een
proef, grapte een vertegenwoordiger van Schiphol.
Initiatieven genoeg dus. Ze zullen echter niet voorkomen dat tijdens de
aankomende zomervakantie, als Schiphol waarschijnlijk wederom een
recordaantal passagiers moet verwerken, de rijen lang zullen zijn. Vrijdag
27 juli is de drukste dag. Hou er rekening mee.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl